FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Roman Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
VOLVO189



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: MINSK MAZOWIECKI

PostWysłany: Pon 7:38, 14 Maj 2007 Powrót do góry

Witam wszystkich.
ROMAN, ciężarówka produkowana na Rumunii, na licencji MAN-a.

Roman – rumuński producent autobusów i samochodów ciężarowych, mający swoją siedzibę w Braszowie w Rumunii.
Spis treści

Historia

Po II wojnie światowej rumuńska polityka gospodarcza uległa przeobrażeniom. Planowa gospodarka socjalistyczna i kolektywizacja rolnictwa spowodowały wzrost zapotrzebowania na transport. Rząd podjął decyzję o uruchomieniu produkcji ciężarówek. W Braszowie istniała od 1921 roku wytwórnia lokomotyw i wagonów o nazwie Astra[1]. Później zmieniono nazwę na România Locomotiv (Romloc). Od 1940 roku Astra produkowała uzbrojenie oraz amunicję i to ona została zobligowana do produkcji ciężarówek. W 1948 roku została przemianowana na Steagul Rosu, co – w tłumaczeniu na język polski – oznacza Czerwony Sztandar.

W 1954 roku zakłady wypuściły na drogi pierwsze ciężarówki na licencji ZiS-a o nazwie SR 101. Wyposażone były w 6-cylindrowy silnik o pojemności 5,5 l. Ładowność wynosiła 4 tony, a prędkość maksymalna sięgała 65 km/h. Samochód ten produkowany był w wersji skrzyniowej i w wersji wywrotka aż do 1961 roku. W 1958 roku podjęta została decyzja o konstrukcji nowego pojazdu, gdyż ZiS 150 nie odpowiadał międzynarodowym standardom. Nowa konstrukcja wyposażona była w gaźnikowy silnik V-8 o mocy 103 kW, a kabina produkowana była przez francuską firmę Chausson. Latem 1960 roku pierwsze pojazdy wyjeżdżające z linii produkcyjnych oznaczono jako SR 131. Program produkcyjny obejmował dwa modele: Carpati o ładowności 3 ton i Bucegi o ładowności 5 ton[1]. Produkowane były w wersjach takich jak: long, lora, dźwig, podwójna kabina i pojazd militarny. Samochody na eksport wyposażane były w silniki Torpedo, Perkinsa i Mercedesa. W 1967 roku ogłoszony został przetarg na produkcję nowego modelu o ładowności 12-18 ton z silnikiem Diesla i kabiną typu COE. Oferty złożyły wtedy: Büssing, Mercedes-Benz, MAN i Unic. Po długich pertraktacjach wybrano MAN-a. W 1971 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy MAN-em a rządem rumuńskim. Licencja dotyczyła dwóch ciężarówek – średniej klasy z silnikiem 135 KM i ciężkiego z silnikiem 215 KM o ładowności do 36 ton. Kabina pochodziła z firmy Saviem, silniki dostarczała początkowo Rába. Od tej pory nowe pojazdy nosiły nazwę Roman (skrót od România-MAN). Licencja obejmowała wszelkie możliwe nadwozia, jak również wersje 2 i 3-osiowe.

W 1969 roku "Intreprinderea de autocamioane Braşov" (I.A.Bv) była gotowa na produkcję nowego taboru, ale jednocześnie MAN uruchomił w zakładzie oddzielną montownię DAC (Diesel Automobil Camion). Program obejmował gamę lekkich ciężarówek po ciężkie 46-tonowe wywrotki[1]. Były one wyposażone w silniki diesla V-8 produkcji MAN-a. Roczna produkcja wynosiła około 20 tysięcy pojazdów i trafiała w większości na eksport do krajów RWPG i krajów afrykańskich.

DAC 665 to pojazd ciężarowy z układem napędowym 6x6, z silnikiem o pojemności 10,4 l i mocy 158 KM. Jego ładowność wynosiła 5 ton, natomiast jego prędkość maksymalna 85 km/h. Z kolei DAC 6.135 to wersja skrzyniowa o ładowności 6 ton, wyposażona w silnik Diesla R6 o pojemności 5,5 l i mocy 133 KM. Roman 19.515 to ciągnik z napędem 6x4 z silnikiem o pojemności 10,3 l. Upadek socjalizmu w Rumunii pociągnął za sobą także wielkie przemiany w fabryce Roman. W 1989 roku zakład dostosował kabiny do nowych silników Caterpillara[1]. W 1990 roku powstało Roman S.A., a DAC stał się częścią nowej struktury. W 1994 roku zarząd dokonał dalszego podziału firmy na spółki zależne. W 1999 r. ciężarówki Roman zajęły 2. i 3. miejsce w Rajdzie Tunisu. W 2000 roku załoga świętowała wyprodukowanie 750-tysięcznej ciężarówki. W 2002 roku ciężkie pojazdy otrzymały nową kabinę o nazwie "Millenium". W grudniu 2005 roku Roman podpisał kontrakt na dostawę sprzętu dla armii irackiej. Produkcja 2006 roku obejmowała wielką gamę pojazdów DAC i Roman. Obecnie wytwarzane są pojazdy komunalne, cysterny, wywrotki, wozy dla leśnictwa, dźwigi, pojazdy strażackie i militarne[1]. W 2006 roku zaprezentowano autobus o nazwie Roman 17.280 HOCLL[2].


[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez VOLVO189 dnia Pią 16:18, 14 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Daniel R



Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Pon 21:50, 30 Lip 2007 Powrót do góry

Cześć.
W Rumunii jest tego pełno. To zawali drogi. Trafisz takiego pod górkę, gdzie nie ma pasa do wyprzedzenia i katastrofa. Do malej skrzyni i jedziesz za nim wdychając swad spalin Sad. Występują we wszystkich opcjach (beczki, gruszki, kontenery, wywrotki, przewóz osób, gabaryty nawet ciągają. itd). Coraz mniej już Romanow na drogach rumuńskich. Romki przesiadają sie na naprawdę porządne sprzęty. Na dodatek rumuńska inspekcja gnębi poczciwe Romany. Chcą wywalić te auta z dróg.

A jeszcze coś: każdy roman musi mieć trąby na dachu - Romki lubią trąbić, oświetlenie często mniej ważne Very Happy
Zobacz profil autora
piotrek 20
Kierowca


Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: WWL

PostWysłany: Nie 19:03, 08 Maj 2011 Powrót do góry

Samochod produkowany na licencji MANa a co najlepsze z MANa ANI JEDNA CZESC!!! do niego nie pasuje... Bylismy posiadaczami takiego cuda
Zobacz profil autora
Pepitos



Dołączył: 28 Kwi 2011
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 3/3
Skąd: Bierzglinek

PostWysłany: Śro 20:23, 11 Maj 2011 Powrót do góry

tak wszystko jest do krzty rumunskie knstrukcja pamieta jescze czasy ceaucescu pozdrawiam:P
Zobacz profil autora
VOLVO189



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: MINSK MAZOWIECKI

PostWysłany: Pią 17:57, 14 Paź 2011 Powrót do góry

DAC

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin