Autor |
Wiadomość |
VOLVO189
Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1257 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: MINSK MAZOWIECKI
|
Wysłany:
Czw 8:58, 15 Lis 2007 |
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Tatra - marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 r. w mieście Kopřivnice jako trzecia w Europie firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.
Historia firmy
W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną "płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami.
Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. (Doczekały się wówczas przydomka "Tajna Czechosłowacka Broń" gdy nadspodziewanie wielu z nich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc tatrami z maksymalną prędkością.)
Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wyjaśnił konstruktor "Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, iż zdarzało mu się "patrzeć Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. (Proces o kradzież patentów skończył się w 1961, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3,000,000 marek)
W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) osiągnął podobny status. Od lat dziewięćdziesiątych gdy zaprzestano produkcji T613 samochody osobowe marki Tatra były całkowicie wypierane z rynku przez produkty firmy Škoda. W latach 1995-1999 montowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit.
W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%).
Obecnie można oglądać poszczególne modele Tatry w Muzeum Tatry.
Modele samochodów Tatra
Tatra TL 4
Tatra 111
Tatra 138
Tatra 148
Tatra 813
Tatra 815
Tatra 816
Tatra 163
foty znalezione w necie
TATRA wesja holownika
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA wesja wywrotki
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Silnik TATRY
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA T813
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA T815
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA DO PRZEWOZU DREWNA
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA NA PODWOZIU BETOMIESZARKI
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA T813 6x6
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA 148
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA
[link widoczny dla zalogowanych]
Foty w moim wykonaniu
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA holownik w akcji
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Grupowe zdjecie TATR przy budowie na obwodnicy DK50
[link widoczny dla zalogowanych]
Nowa wersja TATRA 163
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
TATRA T815
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Ostatnio zmieniony przez VOLVO189 dnia Czw 21:51, 15 Lis 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
Mariusz
Kierowca
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 1521 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ...Tam gdzie Dworek Piłsudskiego, gdzie Królewskie pije się...
|
Wysłany:
Czw 19:13, 15 Lis 2007 |
|
Tak... W mojej pamięci Tatra zajmuje szczególne miejsce, gdyż ojczulek zaczynał od Tatry. Był to model 148, wywrotka z roku bodajże 1977 A więc leciwa, co wiązało sie z wieloma naprawami, pamiętam jak niejednokrotnie przyjeżdżali mechanicy i wyjmowali silnik robiąc co raz to inne rzeczy Było to auto przebojowe, w terenie mimo niewielkiej mocy nie miała sobie równych. Deska rozdzielcza była metalowa a w środku było niesamowicie głośno, zjeżdżając do domu po całym dniu jazdy zaczynała bolec mnie głowa i szedłem spać Ale było to 10 lat temu Dość dużym minusem było również siedzenie pasażera, które pokryte było skórą i niemiłosiernie sie nagrzewało w lato. Ale jazda była świetna, pierwsze auto taty heh
Niemniej jednak do dzisiaj mój wujek jest w posiadaniu również Tatry. Jest to już model 815, w full opcji bo już z ABSem
Z tego co mi wiadomo do czeskich ciężarówek owej marki były i są wkładane silniki V10 i V12, ale mimo to, to nie gwarantuje zbyt wysokiej mocy. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że aktualna cena nowej Tatry 8x8 wywrotki z silnikiem o mocy 440PS i norma emisji spalin Euro IV to 110 tyś. Euro
A oto Tatra mojego wujka
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
|
|
|
|
Kusy-Ursus
Kierowca
Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1566 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus
|
Wysłany:
Pią 17:45, 14 Gru 2007 |
|
taka Tatra dzisiaj smigałem jako kierowca po budowie
[link widoczny dla zalogowanych]
Tatra Jacka
[link widoczny dla zalogowanych]
Grupowe (Tatra, Iveco przerobione z ciagnika siodłowego na wywrotke, Tatra)
[link widoczny dla zalogowanych] |
Ostatnio zmieniony przez Kusy-Ursus dnia Pią 17:49, 14 Gru 2007, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
Kamil-Ursus
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 105 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pią 20:44, 14 Gru 2007 |
|
[link widoczny dla zalogowanych] - Kusy z kąd ja znam tą TATRE? :8 troche sie przybrudziła, ściereczka i pucuj A tak wogule to gdzie jest ta budowa bo chyba kojarze ale niejestem pewny? |
|
|
|
|
Kusy-Ursus
Kierowca
Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1566 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus
|
Wysłany:
Pią 21:35, 14 Gru 2007 |
|
Kamil-Ursus napisał: |
http://img225.imageshack.us/my.php?image=sl270054eu1.jpg - Kusy z kąd ja znam tą TATRE? :8 troche sie przybrudziła, ściereczka i pucuj A tak wogule to gdzie jest ta budowa bo chyba kojarze ale niejestem pewny? |
Tatra znajoma Niejeden raz sie w niej spało jak stary u mnie w robocie parkował
a budowa jest naprzeciwko CH Carefour na Targówku... |
|
|
|
|
Kusy-Ursus
Kierowca
Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1566 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus
|
Wysłany:
Czw 18:40, 27 Mar 2008 |
|
Juz ponad miesiac sie tutaj nic nie dzieje a ze po miesiacu mozna napisac posta pod postem to wiec dla uaktualnienia tematu o Tatrach wklejam zdjecie mojego autorstwa
[link widoczny dla zalogowanych] |
|
|
|
|
intercoller
Kierowca
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 518 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ząbki
|
Wysłany:
Czw 23:38, 27 Mar 2008 |
|
Znam to Iveco. Kolo jest z Zielonki. Wczesniej mial 815 z zoltym kiprem. |
|
|
|
|
Kusy-Ursus
Kierowca
Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1566 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus
|
Wysłany:
Pią 17:13, 28 Mar 2008 |
|
intercoller napisał: |
Znam to Iveco. Kolo jest z Zielonki. Wczesniej mial 815 z zoltym kiprem. |
Tak kolegio zgadza sie
na tym zdjeciu [link widoczny dla zalogowanych] masz i ta tartre (z tym białym czyms na masce) i te iveco teraz i ta koparka co nia jezdze tez jest jego wiec te auta sa jego |
|
|
|
|
Patryk_FH16
Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 65 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: WZGórze/Bełżyce/k Lublina
|
Wysłany:
Pią 18:03, 13 Lut 2009 |
|
Panowie niech mi ktos wytlumaczy dlaczego te TATRY maja z tylu takie Krzywe koła???? |
|
|
|
|
Sparrow
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 496 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Marki/100lica [PLlWWL#XXXX]
|
Wysłany:
Pią 18:16, 13 Lut 2009 |
|
Spowodowane jest to charakterystycznym dla Tatry niezależnym zawieszeniem każdego koła... Nie są one usztywnione jak normalnie na sztywnej osi poprzecznej i dlatego podczas gdy jest bez ładunku Tatra "chowa koła do środka", a jak dostanie towaru to koła się prostują.... |
|
|
|
|
KoRnik
Kierowca
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 198 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pią 19:24, 13 Lut 2009 |
|
To ja dorzuce kilka moich fotek z TATRAmi:
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
(c)all rights reserved! |
|
|
|
|
smuga100
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 7 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: StryKów
|
Wysłany:
Pią 19:55, 13 Lut 2009 |
|
Sparrow takie chowanie sie kul jest bardzo charakterystyczne dla tatry ale zauważyłem jeszcze u wielu tatr ze ich Tynie kola podczas jazdy wyglądają jak by nie były przykręcone kiwaja sie prawo lewo... To tez wina tego zawieszenia ? |
|
|
|
|
Sparrow
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 496 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Marki/100lica [PLlWWL#XXXX]
|
Wysłany:
Pią 21:23, 13 Lut 2009 |
|
A no chyba, ze właśnie chodzi Ci o takie właśnie kiwanie dające wrażenie scentrowanego koła.... Wydaje mi się, ze jest zwykła deformacja felgi albo półosi, która nastąpiła w wyniku ciężkiej eksploatacji w terenie - w końcu do takiej roboty te samochody były stworzone a mają także swoje lata
Nie to co teraz nowoczesne wynalazki, nowoczesna technologia, jeszcze bardziej ulepszane stopy metali do produkcji poszczególnych elementów budowy pojazdów...
Takie "scentrowane koła" często można tez zauważyć przy Kamazach |
Ostatnio zmieniony przez Sparrow dnia Pią 21:25, 13 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
smuga100
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 7 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: StryKów
|
Wysłany:
Pią 22:05, 13 Lut 2009 |
|
Cytat: |
Takie "scentrowane koła" często można tez zauważyć przy Kamazach |
Co do tego w kamazach to nieraz jak mój wujek miał Kamaza inni kierowcy z "lepszych" samochodów naśmiewali sie ze zaraz mu koło odpadnie |
|
|
|
|
Shock
Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 104 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Końskie/WaWa
|
Wysłany:
Pon 22:29, 22 Lut 2010 |
|
Tatra jakby czechosłowacka Magnumka:] |
Ostatnio zmieniony przez Shock dnia Pon 22:30, 22 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|